Yokuş kalkış desteği (Hill Holder) nelerdir, nasıl çalışır ?


Yokuş Kalkış Desteği (Hill Holder), sayesinde %5’den büyük olan eğimli yolda araç durur haldeyken davranmak istediğinizde frenden ayağınızı çektiğinizde yokuş aşağı 2 saniye vakit ile kaymaz.


Üstelik aracınızın otomatik vitesli veya manuel olması gerekmez. Gerekli olan bu özelliğin aracınızda müstahsil tarafında konulmuş olmasıdır. Bu sayede sürücü debriyaj, fren ve gaz pedalı arasında daha konforlu geçiş yapabilir.

Yokuş kalkış desteği rampalarda otomobili harekete geçirmeyi fazlaca daha kolay hale getirir.


Fren pedalı bırakıldığında aracın yokuş aşağı kaymasını önler. Yokuş kalkış desteği, %5’ün üzerinde eğime haiz rampalarda saracı yaklaşık 2 saniye hareketsiz tutarak çalışır. Bu özellik sürücüye ayağını fren pedalından gaz pedalına sakince götürmesi için vakit tanır. Yokuş kalkış desteği asla şüphesiz rampalarda aracı harekete geçirmeyi fazlaca daha kolay kılar zira sürücüler artık debriyaj ve/yada gaz pedalına uygulanan kuvveti dikkatlice ölçmek zorunda kalmazlar.


Tabi en önce yokuş kalkış desteği (Hill Holder) özelliği bir vasıta tercih etmeniz gerekmekte yahut aracınızda bu özelliğin bulunması gerekmekte bulunduğunu da hatırlatalım.


Aracınızda bu hususiyet var ise yokuşta aktive etmek için vasıta kullanım kitapçığına bakınız. Genelde kırmızı ışıkta durduğunuz vakit fren pedalına güçlü bir şekilde basıldığında bu sisteme haiz araçlarda yokuş kalkış desteği otomatik olarak kendiliğinden aktive olur. Aracını geri kaydıran ve arkadaki araca dokunan sürücüler için çok faydalı bir sistemdir.


Hill Holder'ın Çalışma Şekli


Normal koşullarına gore, Hill-Holder sistemi, iki sensör kullanarak ve araçtaki fren sistemi ile beraber çalışır. İlk sensör aracın yokuş yukarı eğimini ölçerken, ikinci sensör de debriyaj düzenini test eder.

Yokuş yukarı konumda vasıta durdurulduğunda, şoför fren pedalına basarken debriyaja tamamen yüklendiğinde sistem devreye girer. Bu durumda sürücü debriyaj pedalına tamamen basıyor olmalıdır. İsterse ayağını fren pedalından çekebilir. Sistemi devre dışı bırakmak ve aracı ileri hareket ettirmek için, sürücü birinci vitese geçmeli, hafif gaz pedalına basmalı ve yavaşça ayağını debriyajdan çekmelidir. Bu noktada Hill-Holder mekanizması fren sistemini boşa alır ve aracın ilerlemesine imkân sağlar.

Aynı şekilde araç yokuş aşağı pozisyondayken geri vitese geçilirse, sistem aracın ileri kaymasını önler.



Önemli Not : Debriyaj balatalarınızı fazlaca zorlamamak için yokuşta kalkış esnasında süreye dikkat etmenizi tavsiye ederiz. Aksi şekilde araç tutunurken yarım debriyaj yapmanızdan dolayı balatalar acele yıpranabilir.